Rentoa virettä elämääsi!

( 26.02.2016 )

Rentoutuminen.
Mitä tuo sana nostaa mieleesi - mitä se sinulle on?

Yhdelle se on sohva ja hyvä leffa-, konsertti-, tai teatterielämys, toiselle luontoretki kahvitermoksen kanssa, mökkilaiturilla löhöily ja jollekin taas hikoilu kuntosalitreeneissä.
Kaikki nuo ovat loistavia tapoja irrottautua tavanomaisesta; ruokkia aivoja, rentoutua ja kerätä voimavaroja.

Puhun nyt kuitenkin aktiivisesta rentoutumisesta, jossa ohjaaja tai sinä itse ohjaa mielesi ja kehosi rentoutuneeseen tilaan. Kyseessä on relaksaatio, joka vaikuttaa suoraan positiivisesti sisäeritykseen ja hermostoon.

Olet kenties tutustunut siihen jo liikuntaryhmän loppurentoutuksena tai rentoutusäänitteen avulla. Itse tutustuin rentoutumiseen alle parikymppisenä – tilasin kirjeen, jonka avulla opettelin rentoutumista. Se oli sitä 70 -lukua!

Rentoutusäänitteet ovat olleet vaihtelevasti käytössäni eri elämänvaiheissa. Kesällä 1986 löysin itseni Päijät-Hämeen kesäyliopiston viiden päivän intensiivikurssilta: ”Rentotutusmenetelmät ja stressin hallinta”. Huomasin silloin sen vaikutukset hyvinvointiini ja jaksamiseeni nuorena äitinä. Se innosti tutustumaan aiheeseen vielä lisää. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin, v.2006 oli aika mennä Jyväskylän aikuisopistoon rentoutusopastajakoulutukseen. Sain kuulla rentoutuksen historian ja teorian, sekä oppia kunnolla erilaiset rentoutumisen tekniikat ja rentouttamisen taidot.

Tuo tietotaito avasi elämääni uusia polkuja ja auttoi paljon kroonistuneen kipuni kanssa. Nyt voin auttaa ohjattaviani myös rentoutuksen keinoin. Stressaantauneet, jännittäjät, uniongelmaiset, kipuilevat sekä voimavaroja ja rentoutta elämäänsä hakevat ihmiset hyötyvät rentoutumisen opettelusta.

Olen käyttänyt rentoutumista yhtenä oivallisena työvälineenä myös työnohjauksessa ja coachingissa, työyhteisöjen kanssa sekä koulutusryhmissäni.

Millaisia rentoutumisen vaikutuksia on osoitettu tieteellisesti?

  • Rentoutuminen vaikuttaa sressihormonien tuotantoon ja vaimentaa stressireaktioita
  • Kehon rentouttaminen tasapainottaa autonomista (tahdosta riippumatonta) hermostoa, jolloin sekä fyysinen että psyykkinen hyvinvointimme paranevat
  • Unen laatu paranee: unen saanti helpottuu ja heräily kesken unien vähenee
  • Keskittymis- ja oppimiskyky paranevat
  • Jännitykset ja masentuneisuus vähenevät
  • Vahvistaa itseluottamusta ja lisää hallinnan tunnetta
  • Lihasjännityksen lauetessa kivut vähenevät (esim. niskan ja hartioiden alueella)
  • Läsnäolon taidot (mindfulness) lisääntyvät
  • Vireystila paranee rentoutumisien myötä – työnilo lisääntyy

Rentoutuminen on keino, jonka avulla saat sekä rentoutta että vireyttä samassa paketissa!

Kätevää – vai mitä?

Mitä rentoutuminen ja sen opettelu voisi antaa Sinulle?

- Kirsti Hirvanen