Merkityksellisyyttä ja markkinointia
Tässä ajassa sana ”merkityksellisyys” tulee esiin yhä useammin eteemme.
Eri medioissa pohditaan sekä työn, että koko elämän merkityksellisyyttä.
Mainio aihe ja asia myös meille työnohjaajille.
Vuosia sitten mietimme yrittäjien koulutusryhmissä eri puolilla Suomea oman työmme merkityksellisyyttä. Laadin valmiit kysymykset, joihin pienryhmissä etsittiin vastauksia. Huomasin, että ihan jokaisessa koulutuksessa tuo tehtävä vei syvällisiin pohdintoihin, liikutti mieliä ja antoi paljon lisää voimavaroja arkeen.
Olen törmännyt työnohjaajien keskuudessa kysymykseen: kuinka voisin/osaisin/uskaltaisin markkinoida työnohjausta?
Usein lisäkysymykset ainakin mielen tasolla ovat: olenko jo ”riittävän hyvä”, tarvitsenko vielä jotakin lisäkoulutusta jne. Nuo kysymykset ovat tuttuja itsellenikin.
Yksi vahva näkökulma markkinointiin rohkaistumisessa voisi olla tuo oman työnohjaajan työn merkityksellisyyden pohtiminen.
Millaisessa valossa sinä katsot työtäsi?
Vanha tarina keroo kahdesta muurarista. Muuan kulkija kysyi muurarilta, mitä hän on oikein tekemässä. Hän sai vastauksen: ”Ettekö näe -minä laitan tiiliä päällekkäin ja laastia väliin – siis muuraan.” Kulman takana oli toinen muurari, samaa rakennusta muuramassa ja myös hänelle kulkija esitti saman kysymyksen. Tämä vastasi: ”Minä rakennan katedraalia...se tuskin valmistuu elinaikanani, mutta olen ylpeä ja kiitollinen, että saan olla osaamisellani mukana tämän suurenmoisen rakennuksen teossa.”
Pyydän, että juuri sinä, joka luet tätä kirjoitusta, vastaat seuraaviin kysymyksiin.
Vastaa ensin hyvin intuitiivisesti kaikkiin ja käy ne sitten uudelleen läpi kysymys kerrallaan – ihmettele ja iloitse ja tarkenna vielä vastauksiasi niin halutessasi.
1. Millä tavoin työni ja toimintani on merkityksellistä asiakkailleni?
2. Millä tavoin työni ja toimintani on merkityksellistä työkavereilleni?
3. Millä tavoin työni on merkityksellistä organisaatiolle jossa toimin? Entä yhteistyökumppaneillemme?
4. Millä tavoin työni on merkityksellistä paikkakunnalleni - seutukunnalle - entä laajemmin koko yhteiskunnalle?
5. Entä työni merkityksellisyys minulle itselleni; miksi teen työtäni?
6. Millaisista asioista saan iloa ja tyydytystä työstäni?
7. Mitä eväitä edellä antamani vastaukset antavat markkinointiin?
Toivon ja uskon, että vastaukset luettuasi löydät katedraalisi ja rohkeutta myyntiin/markkinointiin löytyy!
ps. Nämä kysymykset ovat erittäin käyttökelpoisia myös ohjattaviesi kanssa. Niitä voi käyttää yksilöohjauksessa - sekä ryhmän tai työyhteisön työnohjauksessa vaikkapa parityöskentelynä.